Designer på Strikkoteket

Hvordan starte egen butikk på Strikkoteket?

Dette må gjøres for å komme i gang + tips og triks

Registrer din butikk i det høyre feltet “Registrer” her: GÅ TIL BUTIKKREGISTRERING

Fyll deretter inn din e-postadresse, ønsket passord, fornavn, etternavn, butikknavn (Butikk-URL genereres automatisk) og telefonnummer. Deretter les og aksepter våre vilkår og betingelser for å huke av boksen. VIKTIG: Huk av boksen for “jeg er en selger” – til slutt trykk på registrer-knappen.

KOBLE OPP DIN BRUKER MED EN STRIPE-KONTO

Trykk på knappen “Selgers område” som du alltid finner på den øverste menylinjen for å se kontrollpanelet til din butikk.

MENYVALG: “Innstillinger” – “Betaling”

For at du skal motta betaling fra kundene dine, påse å koble butikken din opp mot en Stripe-konto, dette gjør du enkelt ved å trykke på “connect with stripe”. Det er enkelt å fylle inn skjemaet, men du må også fylle ut et IBAN-nummer, med andre ord den kontoen du ønsker å få betalingene dine inn på. Informasjon om hvor mye Stripe trekker for denne tjenesten per salg finner du her! Strikkoteket sin kommisjon er i dag på 8%.

IBAN: IBAN-nummer er et kontonummer som brukes for internasjonale betalinger. Den enkleste måten å finne dette på er å bruke en IBAN-kalkulator. Søker du f.eks. på nettet med søkeordene “IBAN-kalkulator Nordea”, får du frem en egen side som hjelper deg å generere dette. Hver bank har hver sin IBAN-kalkulator. Du kan også ta direkte kontakt med din bank eventuelt finne det under “kontodetaljer” i nettbanken din.

Under finner du linker til IBAN-informasjon til følgende banker:
Nordea | DNB | Skandiabanken | SPV

Hvordan fordeles betalingen?

Salg av mønstre fra KUN en designer

Salg av mønstre fra FLERE designere

Stripe ber meg om å verifisere min ID – hvorfor?

Stripe er en bank og må følge de nye reglene for avdekking av hvitvasking og terrorfinansiering i EU/EØS, også kalt “Kjenn din kunde”-regelverket. Sentralt i dette regelverket er at enhver bank skal kunne bekrefte ovenfor myndighetene hvem deres kunde er. Kravet om identifikasjon av alle kunder har dermed blitt innført av alle banker i EU/EØS.

Ved å verifisere seg med ID blir netthandel et sikrere sted for alle og uten ID har ikke Stripe lov til å betale ut penger.

Stripe har laget en trygg og enkel måte å laste opp identifikasjon og Stripe behandler all informasjon med den høyeste sikkerhet, og du kan være helt trygg på at din informasjon ikke vil bli misbrukt.

PS. Du gjennomfører verifiseringen kun èn gang.

MENYVALG: “Innstillinger” – “Butikk”

Trykk på knappen “last opp banner” for å legge til et hovedbilde som representerer butikken din. Deretter kan du laste opp profilbilde, endre butikknavn dersom du ønsker dette og legge inn butikkens kontaktinformasjon.

GRATULERER – DU HAR NÅ DIN EGEN MØNSTERBUTIKK PÅ STRIKKOTEKET!

Del gjerne butikken din på facebook, blogger eller andre strikkesteder for å spre produktene dine bredt som mulig. Strikkoteket ønsker deg masse lykke til med mønstersalget!

MENYVALG: “Kontrollpanel” – “Produkter”

Øverst til høyre finner du knappen “legg til produkt” – klikk her for å legge ut ditt første mønster! Du bør ha oppskriften klar som pdf. og gjerne noen bilder som viser de besøkende på siden din det fine du har laget.

MENYVALG: “Kontrollpanel” – “Produkter” – “Legg til produkt”

FYLL UT FØLGENDE:

Last opp produktbilde (Trykk på knappen under skyen med pil)
Produktnavn
Pris (F.eks. 40, gratismønster? Skriv inn 0)
Kort beskrivelse av produkt
Produktkategori (Baby? Dame? Tilbehør? Genser?)
Beskrivelse (en lengre beskrivelse) Skriv litt om garnvalg, pinner etc.

Deretter – “Opprett Produkt” for å komme videre til neste steg

NEDLASTBARE INNSTILLINGER

Legg til fil (grønn knapp) – her laster du opp mønsteret som pdf.-versjon, påse at alle elementer er med.

MVA

Moms – Her velger du om kundene skal betale moms på dine produkter, eller ikke.

LINKED PRODUCTS

Upsells – Anbefal andre mønster som du heller vil selge fremfor mønsteret som vises. f.eks dersom du har lagt ut en mønsterjakke med tø mønster.
Cross-sells – legg inn mønster som vises i handlevognen dersom du ønsker mersalg/kryssalg

ATTRIBUTE

Her kan du legge inn ulike egenskaper som forklarer mønsteret nærmere og som er viktig info for kjøperen som skal strikke mønster – her legger du disse egenskapene (PS. du kan også legge til egne egenskaper):

  • garnmengde
  • strikkefasthet
  • garntype
  • størrelse
  • strikkefasthet
  • strikkepinner
  • vanskelighetsgrad

Produktstatus – velg “online” dersom produktet er klart for salg, ev. som “skisse” dersom den ikke er klar og dette er en kladd.

Synlighet – velg synlig for å vise produkt alle steder ev. gjemt for å skjule den fra katalogen

Kjøpsnotis – en super måte å gi en liten hyggelig melding til dine kjøpere, legg gjerne også ved kontaktinfo her dersom det skulle dukke opp spørsmål om mønsteret underveis.

Huk av nederst for å tillate produktanmeldelser.

Husk å alltid lagre produktet ditt,
lykke til med mønstersalget!

Skjermbilde 2018-07-12 kl. 18.58.47

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål med svar fra designere med butikk på Strikkoteket

Det er helt gratis å ha butikk hos oss, det er først når du selger mønster at vi tar en liten provisjon av ordren som går gjennom.

Strikkoteket tar 8% provisjon av nettoprisen til produktet, mens vår betalingsløsning (Stripe) tar 2.4% + 2 kr av brutto.

Avhengig om en kunde kjøper kun ett mønster fra deg eller om kunden kjøper to mønstre fra to ulike designere blir regnestykke på “fee” ulikt siden alle selgeren i ordren deler på stripe-gebyret. Se på illustrasjonene under for eksempel.

Gratulerer med salg av mønster!

Den første utbetalingen etter et gjennomført salg fra betalingsløsningen Stripe tar ca. 7-14 dager. Deretter blir det betalt ut fortløpende de dagene du har salg. Du finner mer informasjon om utbetaling på Stripe sine nettsider her: https://support.stripe.com/questions/waiting-period-for-first-payout-on-stripe

Har du spørsmål vedrørende betaling kan du ta direkte kontakt med Stripe på deres supportside: https://support.stripe.com/

Som regel er det vi som refunderer feilordrer eller dobbelordrer, fordi kunden ofte tar kontakt direkte med oss dersom de har opplevd dobbelt eller lignende, men du kan selvsagt gjør dette selv dersom du blir kontaktet.

Du kan enkelt refundere betalinger ved å følge denne bruksanvisningen fra Stripe: https://support.stripe.com/questions/refund-a-customer

Ja, det kan du og vi har laget en helt egen forklaring på hvordan du kan gjøre dette her: https://www.strikkoteket.no/selg-egne-monster/lage-monster-med-variabler/

Da ber vi deg å ta kontakt med oss på post@strikkoteket.no så skal vi hjelpe deg videre.

Dette skjer dessverre fra tid til annen, vi i Stikkoteket har skrevet mye om dette i våre vilkår og brukerbetingelser vi ønsker å være fleksible og behjelpelige i slike situasjoner, men merk at Strikkoteket er upartisk i slike hendelser og kun er en teknisk tilrettelegger for kjøp og salg av digitale mønstre.

PS. Alle som lager butikk på Strikkoteket plikter å følge åndsverkloven og skal utelukkende selge egne design.

Dersom en kunde har kontaktet deg med spørsmål du ikke kan svare på (gjerne tekniske spørsmål) ber vi deg om å be kunden ta direkte kontakt med oss på Strikkoteket enten på vår epost: post@strikkoteket.no eller ved å be de legge igjen en melding på vår facebook-chat.

Vi svarer ALLE som kontakter oss, men ettersom vi ikke har noen ansatte og Strikkoteket drives på dugnadsånd, kan det enkelte ganger ta tid å få svar. Vi prøver allikevel å svare i løpet av 1-2 arbeidsdager.

Logg inn på stripe.com med brukernavn og passord til brukeren som er tilknyttet din butikk på Strikkoteket.

I venstre marg, velg:

  • Reports
    • Financial reports
  • Deretter velg ønsket tidsrom, f.eks last year

Eller gå direkte til siden for rapporter her: https://dashboard.stripe.com/reports/hub

Har du spørsmål vedrørende din bruker på Stripe, må du kontakte disse direkte.

Logg inn på stripe.com med brukernavn og passord til brukeren som er tilknyttet din butikk på Strikkoteket.

  1. I venstre marg (sidemeny), velg Settings, deretter velg Bank accounts and scheduling.
  2. Klikk på Edit-knappen ved siden av den nåværende bankkontoen som ligger inne.
  3. Legg inn den nye kontoinformasjonen.
  4. Klikk Update bank account.

Forklaring via Stripe.com sin side / engelsk: https://support.stripe.com/questions/update-existing-bank-account-information

Har du spørsmål vedrørende din bruker på Stripe, må du kontakte Stripe direkte.

Mer informasjon kommer.

Viktig informasjon til alle designere som har opprettet butikk på Strikkoteket FØR 31.12.2020 – for å fortsatt motta utbetalinger må du gjøre en aktiv handling i butikken din på Strikkoteket. Dette må gjøres for at SCA skal fungere på plattformen. Dette er pålagt alle nettbutikker i Europa, noe vi også selvsagt følger.

Ok, så hva må du gjøre?
Koble fra Stripe-kontoen din for å så koble den til på nytt: Videoforklaring som viser hva du må gjøre – dette skal være en relativt enkel prosess, men trenger du hjelp så er det bare å sende oss en mail på post@strikkoteket.no ev. ta kontakt med oss på facebook.

Punktvis forklaring på hvordan du kobler til på nytt:

  1. Logg inn på din Stripe-konto (Dette er viktig for at prosessen skal være så enkel som mulig)
  2. Logg inn på Strikkoteket
  3. Gå til betalingsinnstillinger
  4. Trykk på knappen “Disconnect Stripe”
  5. Trykk på knappen “Connect Stripe”

Takk for at du tok deg tid til å gjennomføre denne handlingen. Ikke nøl med å ta kontakt dersom det er noe du lurer på! 🙂

Da er det bare å ta kontakt med oss, vi hjelper alle alltid – så send oss enten en mail på post@strikkoteket.no eller kontakt oss via vår chat på facebook.

Husk at vi ikke har noen ansatte i Strikkoteket og driver plattformen på dugnadsånd, derfor kan det noen ganger ta tid å få svar, men vi har et mål om å svare innen 1-2 arbeidsdager.