SELG EGNE MØNSTER

Har du laget egne strikkemønster du vil dele eller selge?
Vi hjelper deg å sette opp egen butikk!

1

FYLL INN SKJEMA MED KONTAKTINFO

Registrer din butikk i det høyre feltet «Registrer» her: GÅ TIL BUTIKKREGISTRERING

Fyll deretter inn din e-postadresse, ønsket passord, fornavn, etternavn, butikknavn (Butikk-URL genereres automatisk) og telefonnummer. Deretter les og aksepter våre vilkår og betingelser for å huke av boksen. VIKTIG: Huk av boksen for “jeg er en selger” – til slutt trykk på registrer-knappen.

2

KOBLE OPP DIN BRUKER MED EN STRIPE-KONTO

Trykk på knappen “min butikk” som du alltid finner på den øverste menylinjen for å se kontrollpanelet til din butikk.

MENYVALG: “Innstillinger” – “Betaling”

For at du skal motta betaling fra kundene dine, påse å koble butikken din opp mot en Stripe-konto, dette gjør du enkelt ved å trykke på “connect with stripe”. Det er enkelt å fylle inn skjemaet, men du må også fylle ut et IBAN-nummer, med andre ord den kontoen du ønsker å få betalingene dine inn på. Informasjon om hvor mye Stripe trekker for denne tjenesten per salg finner du her! Strikkoteket sin kommisjon er i dag på 8%.

IBAN: IBAN-nummer er et kontonummer som brukes for internasjonale betalinger. Den enkleste måten å finne dette på er å bruke en IBAN-kalkulator. Søker du f.eks. på nettet med søkeordene “IBAN-kalkulator Nordea”, får du frem en egen side som hjelper deg å generere dette. Hver bank har hver sin IBAN-kalkulator. Du kan også ta direkte kontakt med din bank eventuelt finne det under “kontodetaljer” i nettbanken din.

Under finner du linker til IBAN-informasjon til følgende banker:
Nordea | DNB | Skandiabanken | SPV

3

PERSONIFISER BUTIKKEN DIN

MENYVALG: “Innstillinger” – “Butikk”

Trykk på knappen “last opp banner” for å legge til et hovedbilde som representerer butikken din. Deretter kan du laste opp profilbilde, endre butikknavn dersom du ønsker dette og legge inn butikkens kontaktinformasjon.

4

LEGG UT PRODUKTER

MENYVALG: “Kontrollpanel” – “Produkter”

Øverst til høyre finner du knappen “legg til produkt” – klikk her for å legge ut ditt første mønster! Du bør ha oppskriften klar som pdf. og gjerne noen bilder som viser de besøkende på siden din det fine du har laget.

5

TITTEL, PRIS, KATEGORI OG BESKRIVELSE

MENYVALG: “Kontrollpanel” – “Produkter” – “Legg til produkt”

FYLL UT FØLGENDE:

Last opp produktbilde (Trykk på knappen under skyen med pil)
Produktnavn
Pris (F.eks. 40, gratismønster? Skriv inn 0)
Kort beskrivelse av produkt
Produktkategori (Baby? Dame? Tilbehør? Genser?)
Beskrivelse (en lengre beskrivelse) Skriv litt om garnvalg, pinner etc.

Deretter – «Opprett Produkt» for å komme videre til neste steg

6

NEDLASTBARE INNSTILLINGER
Legg til fil (grønn knapp) – her laster du opp mønsteret som pdf.-versjon, påse at alle elementer er med.

SHIPPING AND TAX
Tax status – ettersom dette er et virituelt produkt skal det ikke legges inn shipping, men tax skal legges inn dersom du skal skatte av salget.
Tax class – legges inn som «Redusert moms» dersom du er registrert i momsregisteret og selger mønster med mva. «Standard» tax class gir ingen mva.

LINKED PRODUCTS
Upsells – Anbefal andre mønster som du heller vil selge fremfor mønsteret som vises. f.eks dersom du har lagt ut en mønsterjakke med tø mønster.
Cross-sells – legg inn mønster som vises i handlevognen dersom du ønsker mersalg/kryssalg

ATTRIBUTE
Her kan du legge inn ulike egenskaper som forklarer mønsteret nærmere og som er viktig info for kjøperen som skal strikke mønster – her legger du disse egenskapene (PS. du kan også legge til egne egenskaper):
Garnmengde, Strikkefasthet, Garntype, Størrelse, Strikkefasthet, Strikkepinner og Vanskelighetsgrad

ANDRE MULIGHETER
Produktstatus -Velg «online» dersom produktet er klart for salg, ev. som «skisse» dersom den ikke er klar og dette er en kladd.
Synlighet
– Velg synlig for å vise produkt alle steder ev. gjemt for å skjule den fra katalogen
Kjøprsnotis
– En super måte å gi en liten hyggelig melding til dine kjøpere, legg gjerne også ved kontaktinfo her dersom det skulle dukke opp spørsmål om mønsteret underveis.

Huk av nederst for å tillate produktanmeldelser.

HUSK Å LAGRE PRODUKTET DITT – LYKKE TIL MED SALGET!

7

BLI KJENT MED DIN BUTIKK

MENYVALG: “Kontrollpanel” & “Innstillinger”

Det er enkelt å bli kjent med butikken din og hvordan den fungerer ved å navigere deg rundt på menyvalgene på venstre side. Om du vil se hvordan andre ser din butikk, trykke på “besøk butikk” eller ved å finne den i butikkoversikten.

GRATULERER – DU HAR NÅ DIN EGEN MØNSTERBUTIKK PÅ STRIKKOTEKET!

Del gjerne butikken din på facebook, blogger eller andre strikkesteder for å spre produktene dine bredt som mulig. Strikkoteket ønsker deg masse lykke til med mønstersalget!