Skapertrang har gitt mønstersuksess

Skapertrang har gitt mønstersuksess

Binding, bunding, spøting eller strikking, hva enn du måtte kalle det, strikketrenden er kommet for å bli. På Strikkoteket kan du kjøpe andres design, eller gjøre som Gro Lorentzen; starte egen butikk med dine design.

Skrevet av: Karianne Munch-Ellingsen

I mars registrerte hobbystrikkeren Gro Lorentzen butikken Strikkemania Design på Strikkoteket. Den populære “Amalie”-genseren har ligget på salgstoppen i månedsvis, og nylig nådde hun salg nummer tusen. Det er Gro både overrasket og takknemlig for.

– Jeg føler meg veldig heldig som har fått så positiv og god respons på det jeg lager. Det er en utrolig og helt nødvendig motivasjonsfaktor. At mine strikkemønstre har fått så god mottakelse er utrolig gøy, og absolutt ikke forventet, sier Gro ydmykt.

Kofter, bukser, kluter, kjoler – ja, til og med oppskrifter på leker finner du på Strikkoteket, nettstedet hvor strikke- og/eller hekle-entusiaster kan selge og kjøpe strikkemønstre. Det er enkelt å registrere egen butikk og selge sine egne mønstre, eller kjøpe andres. I dag har over hundre designere registrert seg, og totalt kan man velge mellom xx mønstre. Gro valgte å registrere butikken sin på Strikkoteket fordi det er på norsk, og lagt opp til norske mønstre. Da hun hadde bestemt seg for å selge sine egne design, var det viktig å få gjort det enklest mulig og uten å måtte oversette til flere språk. I tillegg ønsker hun å bruke tiden sin på det hun liker best; design og strikking.

– Jeg gjør dette foreløpig på hobbybasis ved siden av jobb, og ønsker å fokusere på å lage mønster, og la andre ta ansvar for det tekniske og driften av butikken, sier hun.

Oppskriften er idé, mot og skapertrang – og tålmodighet

I Strikkoteket finner man hobbydesignere, som lager og selger mønstre av pur kjærlighet – og det er plass til flere. Dersom du går og drømmer om å få ditt eget design ned på papiret, har Gro flere råd, og hun deler velvillig oppskriften på det som fungerer for henne.

– Utgangspunktet må være at har man en idé, litt mot og skapertrang. For meg var det en prosess som tok litt tid, faktisk gikk det nærmere et år fra tanken kom, til jeg hadde mitt første mønster ferdig, forteller hun.

Gro begynte å studere hvordan ulike mønstre er bygd opp og hva hun syntes fungerte eller ikke fungerte. Hun tegnet diagrammer, beregnet mål, fellinger og økinger.

– Jeg hadde nok ganske mye i hodet og på kladdeblokka før jeg begynte å skrive. Man må være forberedt på at det tar tid å lage et mønster med kvalitet.

Tradisjonell strikk med vri

Gro lærte å strikke som lita jente, men i tidlig voksen alder hadde hun lite tålmodighet til store prosjekter. Strikkedillaen kom for alvor først for omtrent ti år siden. De siste årene har den økt, og i dag består mye av Gros hverdag av pinner og garn.

– Jeg starter med litt strikking til morgenkaffen før jobb, jeg strikker foran TV om kveldene, på biltur og flytur, på kaffebesøk og i diverse venterom. Strikketøyet er stort sett med i veska når jeg drar noe sted, forteller hun.

Gro vokste selv opp med strikking og håndarbeid som en naturlig del av hverdagen.

­

–­ Mamma strikket det meste av gensere, jakker, sokker og så videre til familien da vi vokste opp, og det samme gjorde tanter og bestemødre.

Gro forteller at hun har strikket på frihånd opp gjennom årene, og tilpasset plaggene etter egne ønsker.

– Jeg elsker å teste ulike fargekombinasjoner, og liker litt tradisjonell strikk med en “vri”. Jeg velger kanskje litt utradisjonelle farger, endrer litt på snitt og så videre. Det er ikke alle mønster på markedet som er slik jeg vil ha dem, sier strikkeentusiasten.

Det er uten tvil Amalie-genseren, både til liten og stor, som har slått best an for Gro. Det motiverer henne til å lage enda flere mønstre.

– Det er veldig motiverende at så mange vil kjøpe mine mønster, og det kommer garantert mer fra meg framover, sier hun.

Fornøyd med Strikkoteket

Gro er innom Strikkoteket når hun har lansert nye mønstre, for å sjekke salgsstatus, og at alt går som det skal. Som selger er Gro fornøyd med plattformen, og anbefaler den videre til andre hobbydesignere.

– Det er viktig for meg at de tekniske løsningene knyttet til salget fungerer, slik at både jeg selv og kundene har en positiv opplevelse av kjøps- og salgsprosessen. Hittil har jeg kun hatt noen få henvendelser fra kunder som opplever at nettsiden ikke fungerer som den skal, og da har Strikkoteket stilt opp raskt med hjelp. De er alltid hyggelige om jeg trenger hjelp eller har spørsmål, og gir oftest tilbakemelding raskt, roser Gro.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *